Betygshetsen

Under tre år har jag och mina klasskamrater, alla väldigt högpresterande personer, slitit dag som natt för att förstå sig på alla fysikens lagar och de kemiska reaktionerna. Vi har kämpat och ansträngt oss för att nå de högsta möjliga betygen, för att komma in på KI, Handels, och KTH. Jag tror att de flesta klarade sig igenom ettan utan större svårigheter. När tvåan sedan kom, och resultaten inte alltid hamnade i topp, kunde det upplevas som det värsta som hänt. Ett C i fysik kunde inte komma på frågan, allt vi vill se är A, möjligtvis ett B. Med tiden lärde jag mig att hantera dessa på ett mer rimligt vis. Det var inte hela världen om ett prov hit eller dit gick sämre än förväntat.

Huvudsaken, kan jag nu i efterhand säga, har varit att jag gjort mitt bästa. Mer en så går inte. Nu finns inget mer jag kan göra åt mina betyg, och jag vet var jag hamnar på ett ungefär poängmässigt. Jag är otroligt nöjd över mina prestationer och resultat. Vad jag känner nu, är att allt kommer att lösa sig på ett eller annat vis. Under skolgången var betygen allt, precis som om framtiden hängde på hur ett läxförhör gick. Nu när denna hets lugnat ner sig ser man alla möjligheter mycket klarare, och inser hur många olika vägar det faktiskt finns att gå.

Mitt förstahandsval är Handelshögskolan i Stockholm, inkritningen Retail Management. Är osäker på om jag kommer komma in där, då antalet sökande inför i år tydligen ökat med 67 %. Därefter sökte jag psykologprogrammet på KI, och tredjehandsvalet är Retail management i Lund. Nu är jag dock inne på andra tankar. Jag funderar på att köra en utbildning i New York.. vilket innebär att jag tar en bachelor på 4 år, med inrikting på law eller psychology. Visserligen två helt olika inriktningar, så får fundera över det ett tag till. Har alltid velat åka till New York för att prova på livet där, och jag känner därför att detta är en chans jag verkligen vill ta vara på.

I alla fall, så hoppas jag att detta kanske hjälpte er som i dagsläget går, eller ska börja gymnasiet. Självklart peppar jag er till att ge järnet i skolan, för det är det värt, samtidigt som jag vill göra er medvetna om att betygen inte är allt. Se till att leva livet också. Vill man vara personen som går ut med 22,5 i betyg, men med bristande kunskaper i social kompetens? Se över vad man verkligen vill göra och brinner för. Vad är egentligen en läkarutbildning utan ett genuint intresse? Man kommer klarar sig bra utan den, likaså industriell ekonomi på KTH.

tumblr_m3p3ktNZxE1roils6o1_500

One thought on “Betygshetsen

Kommentera

