Vad drivs vi av, egentligen?

Tycker att vi i allmänhet i dagens samhälle finner många maktfulla och inflytelserika människor, med otroligt dåliga attityder. Stora egon, slukandes efter pengar och uppmärksamhet. Självklart tror jag att vi alla kan drivas av pengar, jag menar, jag tycker inte att det har varit jättekul att jobba på ett klädlager, eller att ringa upp personer från personregister och erbjuda tjänster åt ett mäklarföretag, osv. I tonåren kan det för vissa vara ett smart drag att börja jobba lite smått, för att bli mer självständig från sina föräldrar, och få mer ekonomisk frihet. Pengar är ändå viktigt, något annat påstår jag inte. Men jag tror fler av er kan hålla med mig om att pengar gör människor knäppa. Inte alla, men många.

En av de sämsta egenskaperna hos en människa tycker jag absolut är skrytsamhet och pengagirighet.  Otroligt obehagligt. Igår såg jag ett program med två väldigt aktuella personer inom mediabranschen, och kände genast skam över dem. Hur folk vågar förstora sig till något de absolut inte är, precis som om de vore bekämpare mot Ebola eller arbetade på FN, när det som de egentligen gör är att gå på modevisningar och ta dagens outfit. Lugna ner er, vill jag bara säga. Girigheten efter uppmärksamheten är enorm, och får mig så att undra.. Vad drivs människor egentligen av? Är det bara pengarna som spelar någon roll, eller finns det fortfarande en passion bakom ens agerande? Att offentligt skryta om pengar och säga att pengar är jätteviktigt, får mig bara att tappa respekten för personen.

Nej dåliga attityder kommer man inte långt på. En offentlig person kommer inte vinna något på att spela bäst, rikast, coolast, eller tuffast. Jag tycker att det beteendet är totalt charmlöst och patetiskt. För mig kommer alltid godhet att komma i första hand, och jag kommer absolut inte att gå hur långt som helst för pengar och uppmärksamhet.

Menar inte att klanka ner på någon, men tycker bara att det är så tråkigt att se att det inte är så många idag som faktiskt drivs av ett genuint intresse eller passion inom ämnet. Makt och pengar får tyvärr ofta personer att övermänskliga sig själva, och se ner på andra.

One thought on “Vad drivs vi av, egentligen?

Kommentera

