It’s called overthinking

tumblr_mxl7xkYXqL1sloxwao1_500d34a0d238240bc4aaf6388aa5552d655tumblr_mxwkvt075q1qfdwsio1_500wordsofwisdomtumblr_mhhra6bYQH1qb13xjo1_500

Overthinking.. när man tänker på något om och om igen. Utan avbrott. Det eviga grubblandet. Att vakna på morgon för att sedan slås av tanken som du förra natten somnade till. Att vakna mitt i natten, och tänka ”vad ska jag göra?”. Finns det ett rätt svar? Är det därför jag ligger och funderar så mycket? För att finna den rätta lösningen på ekvationen? Övertänka. Då man fastnar och trasslar in sig i sina egna tankar, och inte hittar vägen ut.

Vart ska man börja? Min kompis berättade för mig om sin teori om att hon har två olika skeenden; en morgonperson och en kvällsperson.  Detta var något som jag snabbt kunde identifiera mig i. Under dagen finns det så mycket i min omgivning som hindrar mig från att dyka in i mina tankar. Allt går så snabbt, och det finns så mycket att göra och ta i tu med. På kvällen däremot. Jag vet inte vad som händer, alls. Är det mörkret som medför den spirituella dräkten? Eller är det ensamheten och tystnaden? Man blir instängd med sina tankar. Vi kan inte undgå det faktumet att vi inte kommer ifrån dem.

Det är vetenskapligt bevisat att övertänkande leder till negativa tankar. Vi tänker, tänker och tänker.. funderar över vilken väg som är den rätta. Vi tappar bort oss själva, och vet efter ett tag varken in eller ut. Vad är sanning och vad är fiktion? Det kan gå hur långt som helst. Vi ställs inför nya frågor och problem, som vi inte förstår betydelsen av. Det finns inte lösningar till allt. Det finns inga magiska formler som kan ta en ur alla problem, som i fysiken. Ibland får man bara kasta sig ut i det okända, även om det är läskigt. Det handlar om att ta risker. Vi lever på ett fält fullt av minor, där varje steg medför många risker. Men ändå kan vi inte stå stilla, utan måste hela tiden fortsätta att ta steg för att komma någon vart. För att komma framåt.

One thought on “It’s called overthinking

Kommentera

