4711

hp_klein_0030hp_klein_0020hp_klein_0010hp_klein_0040hp_klein_0050hp_klein_007hp_klein_0060hp_klein_0180hp_klein_0190

 

På franskan ska vi hålla en redovisning om en uppfinning eller upptäckt. Funderade ett tag på vad jag skulle välja, och tänkte då på att jag verkligen måste välja något ämne som jag tycker är kul. Jag ska trots allt lägga ner en väldigt stor del av min fritid den kommande veckan på  att skriva en 7 min presentation på franska. Varför göra det jobbigare än vad det redan är? Jag kom helt enkelt fram till att jag vill prata om Eau de Cologne 4711, den första colognen/parfymen som någon känner till. Det är så otroligt att läsa om historien bakom den. Som t.ex. varför den egentligen heter 4711, och hur en ung man fick ett mystiskt brev från en munk med ett recept i. Hittade dessutom väldigt fina adverts, som ni ser ovan. Det här ska bli kul!

Kommentera

